Co obejmuje tematyka kursu?

Poniżej znajdziecie Państwo zakres treści, który według nas jest optymalny dla zdobycia niezbędnej wiedzy z zakresu USG płuc u dzieci. Zajęcia zazwyczaj prowadzimy w weekendy.

Podstawy obsługi aparatu i fizyka USG

Wykład zawierał będzie informacje dotyczące obsługi aparatu USG, sposobach uzyskania możliwie najlepszych diagnostycznie obrazów oraz zastosowaniu zainstalowanych w aparatach funkcji poprawy jakości obrazowania i metod oceny unaczynienia za pomocą Dopplera. W prosty sposób opisane zostaną niezbędne elementy fizyki ultradźwięków, których zrozumienie ułatwi codzienną pracę przy aparacie.

Płuca: Technika badania, anatomia i obraz prawidłowy

W wykładzie zawarte będą informacje o technice badania płuc, począwszy od przygotowania pacjenta, poprzez wybór głowic i ustawień aparatu USG po opis anatomii ultrasonograficznej, ze szczególnym naciskiem na prawidłową identyfikację widocznych struktur. Ponadto w prezentacji zawarte będą informacje o odmiennościach w technice badania oraz interpretacji prawidłowego obrazu w zależności od wieku pacjenta.

Alfabet, czyli artefakty i podstawowe objawy w USG płuc

Wykład zawierał będzie usystematyzowane informacje o artefaktach ultrasonograficznych i ich nazewnictwie. Omówione zostaną różnice pomiędzy artefaktami prawidłowymi i patologicznymi wraz z wyjaśnieniem mechanizmu oraz miejsca ich powstawania. Wyjaśnione zostaną także takie pojęcia jak: zespoły śródmiąższowe, śródmiąższowo-pęcherzykowe, konsolidacje oraz bronchogram.

Zapalenie płuc – kryteria ultrasonograficzne

W czasie wykładu zaprezentowane będą kryteria ultrasonograficzne rozpoznania zapalenia płuc oraz czułość i swoistość rozpoznania w porównaniu z oceną kliniczną i innymi metodami obrazowymi. Omówione zostaną różnice w obrazie USG zapalenia płuc i zapalenia oskrzelików oraz możliwości określenia czynnika etiologicznego, z uwzględnieniem kontekstu klinicznego.

Diagnostyka ultrasonograficzna jamy opłucnej

Wykład zawierał będzie informacje o prawidłowym obrazie jam opłucnej oraz podstawowych zmianach patologicznych, z uwzględnieniem wartości diagnostycznej USG w ich rozpoznawaniu. Omówione zostaną możliwości różnicowania zmian w jamach opłucnej, w tym złożonego wysięku parapneumonicznego oraz ropniaka jamy opłucnej. Zaprezentowane będą sposoby i wartość oceny ilościowej płynu w jamach opłucnej. Przedstawione będą kryteria rozpoznania i określenia wielkości odmy jamy opłucnej.

Efektywność USG w diagnostyce infekcji dróg oddechowych i wpływ USG na decyzje terapeutyczne

W wykładzie zawarte będą informacje dotyczące właściwej interpretacji obrazu USG płuc w zależności od sytuacji klinicznej. Omówione zostaną różnice w interpretacji obrazu USG płuc w zależności od rozpoznania podstawowego pacjenta. Przedstawione zostaną również możliwości wykorzystania USG w podejmowaniu decyzji o modyfikacji lub zakończeniu leczenia.

Monitorowanie zapalenia płuc za pomocą USG

W wykładzie przedstawione zostaną możliwości USG w monitorowaniu leczenia niepowikłanego i powikłanego przebiegu zapalenia. Omówiona zostanie ewolucja zmian zapalnych oraz czas powrotu obrazu USG do stanu sprzed infekcji. Ponadto, zaznaczone zostaną elementy sugerujące konieczność rozważenia modyfikacji leczenia lub poszerzenia diagnostyki.

Powikłania przebieg zapalenia płuc w USG

W czasie wykładu zaprezentowana będzie wartość USG w diagnostyce i monitorowaniu powikłanego przebiegu zapalenia płuc. Poza rozszerzeniem informacji dotyczących płynu w jamach opłucnej omówione zostaną powikłania miąższowe, takie jak ropień płuca i martwicze zapalenia płuc.

Rola USG w diagnostyce obrzęku płuc

Wykład zawierał będzie omówienie możliwości wykorzystania USG w diagnostyce niekardiogennego i kardiogennego obrzęku płuc u dzieci. Przedstawione zostaną możliwości monitorowania odpowiedzi na leczenie, z uwzględnieniem oceny stanu nawodnienia pacjenta.

Miejsce USG płuc w rekomendacjach, zaleceniach i aktualnych publikacjach

Prezentacja wskazuje miejsce USG w rekomendacjach Towarzystw Naukowych i zaleceniach dotyczących diagnostyki i leczenia zakażeń układu oddechowego. Omówione zostaną aktualne publikacje opisujące wartość USG płuc w procesie diagnostycznym i leczniczym. Przedstawiony zostanie także skrócony przegląd protokołów ultrasonograficznych, które zawierają elementy oceny płuc.

USG płuc u dzieci z chorobami rozrostowymi i z zaburzeniami odporności

W wykładzie omówione zostaną odrębności w diagnostyce różnicowej zmian widocznych w USG u pacjentów z nieprawidłowo funkcjonującym układem odpornościowym, ze szczególnym uwzględnieniem chorych z podejrzeniem powikłań płucnych leczenia onkologicznego. Przedstawione będą obrazy USG dzieci z infekcjami grzybiczymi płuc, z uwzględnieniem kontekstu klinicznego. Opisane zostaną zmiany rozrostowe (pierwotne i wtórne) w płucach i jamach opłucnej. Ponadto omówiona zostanie rola USG w diagnostyce zatorowości płucnej u dzieci.

Co powinien zawierać opis USG płuc?

W wykładzie przedstawiony zostanie sposób opisu badania USG płuc, pozwalający na jasną komunikację pomiędzy osobami oceniającymi tego samego pacjenta oraz pomiędzy lekarzami, którzy samodzielnie wykonują badania i klinicystami nie wykonującymi USG. Uwzględnione zostanie prawidłowe nazewnictwo zmian patologicznych oraz czułość i swoistość USG w diagnostyce wybranych jednostek chorobowych oraz sposób opisu wniosków z badania.

Poza przykładami zawartymi w treści wykładów proponujemy prezentacje przypadków wykorzystania USG w codziennej diagnostyce oraz część praktyczną, obejmującą wspólne badanie pacjentów. W przypadku zapotrzebowania na kurs bez części praktycznej lub braku możliwości przeprowadzenia badań z udziałem Państwa pacjentów, proponujemy skrócenie kursu lub poszerzenie zakresu wykładów, np. o diagnostykę śródpiersia i ściany klatki piersiowej. Ponadto zwiększona może zostać liczba godzin interaktywnej analizy przypadków klinicznych.

W trakcie kursów prowadzonych na zaproszenie Centrów Klinicznych oraz Szpitali nie mamy możliwości we własnym zakresie zorganizowania badania pacjentów. Jeśli zależy Państwu na przeprowadzeniu zajęć praktycznych, niezbędne jest uzyskanie przez Państwa zgody Dyrekcji oraz pacjentów na takie badania. Mają one formę pracy w kilkuosobowych grupach (maksymalnie 5 kursantów przy jednym aparacie), w czasie której szkolący się lekarz wykonuje badanie pod nadzorem prowadzącego kurs, uzyskując niezbędne porady i wskazówki, dotyczące techniki badania i interpretacji obrazu. Jeśli kurs nie zawiera części praktycznej możemy przeprowadzić go poza terenem Szpitala.

Oczywiście program kursu możemy dowolnie zmodyfikować, gdyż (zgodnie z obietnicą) kursy są szyte na miarę 🙂

Zaplanuj swój kurs

W celu uzyskania dalszych informacji o możliwych terminach i kosztach kursu, uprzejmie prosimy o kontakt mailowy: [email protected].